Świadectwa charakterystyki energetycznej budynków są od dłuższego czasu tematem wielu dyskusji. Jesienią zeszłego roku Pan Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy, która pozwala na wprowadzenie zapisów dyrektyw Parlamentu Europejskiego i dostosowanie polskiego ustawodawstwa w zakresie efektywności energetycznej. Już od 28 kwietnia 2023 r. każdy właściciel nieruchomości będzie zobowiązany do posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. Oczywiście, podobnie jak w przypadku innych dokumentów lub certyfikatów, będzie się to wiązało z dodatkowymi kosztami. Powstaje wiele pytań i wątpliwości, które postaramy się rozwiać w tym artykule.
Celem wprowadzenia świadectw charakterystyki energetycznej budynku jest przede wszystkim zwiększenie świadomości społecznej na temat oszczędzania energii. Efektywność energetyczna to w skrócie sposób przygotowania budynku do komfortowego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem (cel mieszkalny lub usługowy), jednocześnie przy zadbaniu o wszystkie aspekty, dzięki którym zostanie zapewnione jak najmniejsze zużycie energii.
Dokument ten niejako ocenia budynek lub część budynku, wskazując jego roczne zapotrzebowanie na energię niezbędną zarówno do ogrzewania, oświetlenia i podgrzania wody. Świadectwo charakterystyki energetycznej, nazywane także „energetycznym paszportem nieruchomości”, pozwala użytkownikowi domu lub lokalu ocenić koszty utrzymania. Z założenia świadectwo powinno przyczynić się do promowania budownictwa ekologicznego i poprawy efektywności energetycznej budynków już istniejących. Każdy właściciel lub najemca widząc realne zużycie energii, będzie dążył do zwiększenia efektywności energetycznej we własnym domu lub lokalu.
Więcej na temat jak zwiększyć efektywność energetyczną we własnym domu, znajdziesz tutaj.
Do czego jeszcze przyda się świadectwo charakterystyki energetycznej budynku? Od 28 kwietnia stają się one dokumentem niezbędnym do sprzedaży nieruchomości lub zawarcia umowy najmu. Sporządzenie świadectwa musi zlecić właściciel lub zarządca budynku, osoba posiadająca spółdzielcze prawo do lokalu i inwestor, który chce zakończyć budowę, uzyskując pozwolenie na użytkowanie. Informacja o posiadanym świadectwie charakterystyki energetycznej musi również zostać zawarta w treści aktu notarialnego. W przypadku braku tego dokumentu notariusz jest zobowiązaniu pouczyć strony o przepisach dotyczących kary finansowej za niewypełnienie obowiązku. Ponadto dokument ten będzie również potrzebny inwestorom przed złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Ustawodawca przewidział tutaj możliwość przesłania świadectwa w formie papierowej lub elektronicznej, przy użyciu podpisu kwalifikowanego.
Świadectwo charakterystyki energetycznej przyda się również, jeśli właściciel będzie ubiegał się o dofinansowanie pompy ciepła w swoim budynku.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Warunki dofinansowania do pompy ciepła
Wszystkie świadectwa charakterystyki energetycznej znajdą się w centralnym rejestrze, każde z nich zostanie opatrzone numerem. Na pewno będzie to baza, która w przyszłości pozwoli organom państwowym uzyskać informacje na temat budynków mieszkalnych w Polsce, standardów wykonania i obecności na rynku nieruchomości budynków spełniających standardy budownictwa ekologicznego. Być może będzie to w kiedyś podstawą do programów mających na celu polepszenie standardu energetycznego budynków lub jakichś form dofinansowania. Miejmy nadzieję, że to kolejne finansowe obciążenie będzie miało pozytywny oddźwięk w przyszłości.
Wydanie omawianego dokumentu wiąże się z kolejnym wydatkiem, który poniesie inwestor lub właściciel. W zależności od położenia nieruchomości, właściciel zapłaci za świadectwo charakterystyki energetycznej od 400 do 1000 zł. Przygotowanie dokumentu musi poprzedzić audyt, który może wykonać firma figurująca w wykazie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Ważne jest również to, że informacje o uzyskanym świadectwie trzeba będzie umieszczać w reklamach dotyczących nieruchomości. Przygotowując opis lokalu lub domu do sprzedaży i najmu należy uwzględnić informacje zawarte w świadectwie charakterystyki energetycznej. Świadectwo charakterystyki energetycznej jest wydawane na okres 10 lat.
W przypadku budynków oddawanych do użytku – tak, ale istnieje jeden wyjątek, są nim domy o powierzchni nieprzekraczającej 70m2. Natomiast pozostałe nieruchomości istniejące, użytkowane przez właścicieli zostaną objęte tym obowiązkiem dopiero w momencie tzw. wprowadzenia ich do obrotu, czyli jeśli właściciel podejmie decyzję o najmie lub sprzedaży.
Program Moje Ciepło stanowi wsparcie zakupu i montażu pomp ciepła dla nowych[…]
Komfort cieplny to stan, od którego w dużej mierze zależy nasze codzienne[…]
Suchy jastrych zdobywa w ostatnim czasie coraz większą popularność w budownictwie. Czym dokładnie[…]